Får man börja en mening med "och" eller "men"?




Kort svar:
Ja.


Lite längre svar: Språkriktighetsboken (Norstedts akademiska förlag, 2005) skriver såhär i sin rekommendation: "Det går utmärkt att börja meningar med och, men eller jag, också i formell sakprosa".


Långt svar: Det är en myt att det skulle vara förbjudet att börja en mening med och, men eller jag. Det finns varken någon lag eller någon samtida seriös språkriktighetsbok som säger att man inte får börja en mening på det sättet. Genom en enkel sökning på Google hittar man tusentals meningar som inleds med och, och lika många med men. Som grädde på moset förekommer dessa mytomspunna meningar hos högt skattade författare, till exempel Astrid Lindgren och August Strindberg. Faktum är att det ofta kan bli tydligare att börja en mening med men, eftersom man då markant visar för läsaren att man byter tanke. Exempel: Många tror att man inte får börja en mening med "och". Men det kunde inte vara mer fel. I exempelmeningen blir ordet men förstärkt av att det föregås av en punkt.


Min personliga åsikt är att svensklärare bör vara försiktiga med sina pekpinnar. Språket förändras ständigt, och det är därför svårt att tala om rätt och fel. Det språk som människor använder till vardags är också det språk som är det korrekta. Sist, men inte minst, ska man förstås alltid vara lyhörd för sammanhanget. Kanske passar det inte att börja en mening med men i alla situationer. Men i de allra flesta fall finns det ingen anledning att avstå.

Kommentarer
Postat av: Mark Grenfeldt

Varje gång jag skrivit ''Och'' eller ''Men'' i början av en mening har jag fått fel av min svenska lärare...

2010-06-02 @ 19:30:50
Postat av: Timmy

Detsamma här, jag får också fel för det. Jag har även visat det för min lärare. MEN hon säger att det är enbart trams och att en mening aldrig ska börjas med och eller men.

2010-11-24 @ 18:17:02
Postat av: Alex

Detsamma för mig med... Blir ganska sur, för de har aldrig givit mig en riktig förklaring till varför man inte får det. Men jag hoppas att min lärare tar åt sig folks klagåmål. Och kanske sluta klaga på oss.

2010-12-03 @ 21:12:38
Postat av: Eirik

Tack! Det är skönt att bli upplyst.

Jag har aldrig vågat börja mening de två tidigare nämnda orden. Och jag har alltid förundras över hur alla briljanta författare jag läser kommer undan med det. Indoktrineringskunniga stofiler till svensklärare kanske är ett nytt fenomen.

Det tog också mycket långt tid innan jag förstod att skiljetecken kan användas till att förmedla språket på ett dynamiskt och personligt sätt - liknande hur man själv tänker det - inte bara vara ett absolut regelverk man måste följa för att få tillåtelse att skriva.

Hoppas att jag kan börja släppa den mentala spärr som uppstår när jag vill börja meningen med konjunktionerna: och; men.

2011-01-22 @ 11:04:41
Postat av: olle

När en lärare inte kan ge ett hållbart motiv till hur undervisningen bedrivs, då måste lärarens samtidsaktuella kunskap ifrågasättas. Barn har rätt att få saker förklarat för sig.

2011-03-14 @ 12:59:15
Postat av: Ylva

Tack så väldigt mycket för detta inlägg. Min syster påstår att man inte kan börja med men och och i sina meningar vilket jag har lärt mig i skolan faktiskt.

Så stå på er ni som blir feldömda.

2012-01-19 @ 19:03:49
URL: http://mamuten.blogg.se/
Postat av: Jenny Enochsson

Tack för att du tar upp det här ämnet. Jag har alltid tyckt att "Men" och även "Fast" ger ett tydligare intryck när de inleder meningar. Det är ett bra knep att ta till om man vill förstärka någonting.



Ja, lärares pekpinnar handlar ofta om deras personliga smak snarare om rätt och fel.



/Jenny

2012-05-20 @ 11:45:58
URL: http://www.jennyenochsson.info/
Postat av: embla

Det går väl att tillägga att inledande "och" och "men" kan överanvändas, och också användas på ett felaktigt sätt. Till exempel om det rör sig om ofullständiga meningar, tänker jag.



Det handlar väl just om att man vill försöka få barnen att undvika att dela uppfullständiga meningar i bisatser i ofullständiga meningar som börjar med "Och" och "Men", eller kanske som någon skrev texter som kryllar av "Och sen så..", vilket blir stilistiskt icke önskvärt. :)



Så, egentligen är det väl så att och:et och men:et oftast inte inleder en mening, men kan mycket väl göra det.

2012-07-07 @ 22:03:15
URL: http://emblasaga.wordpress.com/
Postat av: Sofie

Jag håller inte med i detta. Jag tycker att det endast är i sällsynta undantagsfall man kan börja en mening med "och" eller "men".

I exempelmeningen "Många tror att man inte får börja en mening med "och". Men det kunde inte vara mer fel." så skulle jag inte använda en punkt, utan ett kommatecken. Således skulle inte meningen börja med "men". I mina ögon ser det ut som talspråk, och det är absolut skillnad mellan vardagligt talspråk och korrekt skrivspråk. Talspråk i skrift är definitivt ingenting som bör läras ut i skolorna, och jag tycker att det är helt rätt av svensklärare att korrigera elever som börjar meningar på ett sätt som gör att texten inte flyter på bra. Att börja en mening med "men" eller "och" ser illa ut och gör att man stannar upp, istället för att texten bara rinner fram för ögonen som en bra sammansatt text bör göra.

Sedan är det naturligtvis inte så att alla kan skriva ihop ett bra textstycke, men att påstå att det språk vi använder till vardags är det språk som är korrekt att använda när vi skriver är bara oprofessionellt.

2012-11-27 @ 03:13:27
Postat av: Klas

Sofie och alla andra: Att använda "och" och "men" som start på en mening är både tillåtet och att rekommendera. Siv Strömqvist, en av landets ledande språkforskare, redovisar här några goda argument:
http://www.svd.se/kultur/sprakspalt/nya-regler-ger-mer-flyt-i-texten_377516.svd
Däremot håller jag med Sofie om att påståendet "Det språk som människor använder till vardags är också det språk som är det korrekta" är en grov förenkling. Visst, det språk som brukas är det språk som finns, men att man skall göra sig förstådd på bästa möjliga sätt är väl ändå ett rätt övertygande argument för att erkänna värdet av språkvård och skrivregler? Skulle vi fullfölja principen att vardagsspråk är korrekt språk skulle vi inte förstå varandra alls mellan olika landsändar, socialgrupper, yrkeskategorier med flera grupper. Skrivet/formellt språk är ett eget språksystem, det kan inte hanteras på samma vis som talat vardagsspråk.

2012-12-25 @ 16:13:45
Postat av: Viktor

Jag anser att det finns mycket goda anledningar att låta bli att inleda fullständiga meningar med och och men. Orsaken är att bägge orden indikerar att de är bisatser och hör samman med föregående resonemang, oavsett tankebyte eller inte. Ingenting blir tydligare av att inleda med och eller men efter punkt. Faktum är att hela sammanhanget oftast blir otydligt - trots avsaknad av formella regler.

Om formellt skrivspråk börjar förändras i riktning mot blogg och sms-språk kan vi väl börja köra med allt möjligt lol ;-)

Personligen tycker jag att forskare relativt ofta är intresserade av att visa nymodigheter för sakens skull. Jag kommer inte skriva som Siv Stömqvist, men hon är välkommen att skriva hur hon vill och rekommendera andra att börja meningar med både och och men. Jag håller mig till ett skrivspråk som jag vet att alla förstår och inte hetsar upp sig över.

2013-06-06 @ 18:25:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0