Ladda ner min examensuppsats Det mottagaranpassade pressmeddelandet

Min examensuppsats finns nu som nedladdningsbar fil på min webbplats petronellatornevik.com. Klicka på sammanfattningen nedan för att ladda ner uppsatsen.

I den här studien undersöker jag vad som är ett mottagaranpassat

pressmeddelande ur ett språkligt perspektiv. Materialet utgör trettio

pressmeddelanden och metoden består dels av journalistintervjuer och

betygsättning, dels av textanalyser utifrån delar av Hellspong & Ledins

textanalysmodell. Mina teoretiska utgångspunkter är framför allt text- och

begriplighetsforskning samt Språkrådets klarspråksrekommendationer.

Genom att knyta samman journalisternas synpunkter med resultaten från

mina textanalyser bekräftar, förkastar och modifierar jag de skrivråd som

finns för pressmeddelandeproduktionen. Jag svarar också på om klarspråk är

tillämpbart även på pressmeddelandet som texttyp. Resultaten visar att

journalisterna på många sätt är missnöjda med hur dagens pressmeddelanden

ser ut, bland annat på grund av att företagen ofta blandar ihop

presskommunikation och marknadskommunikation. Den övergripande

slutsatsen är att pressmeddelandena kan bli bättre på många punkter, att

klarspråk är att föredra i många avseenden, men att innehållet trots allt är det

som avgör om pressmeddelandet resulterar i en artikel.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0