Wordpress

Nu har Webbmedier II dragit igång på riktigt. Syftet med kursen är att lära sig hur man bygger upp en egen webb-presentation. Arbetet med presentationen har precis börjat, så än så länge har jag bara lyckats skapa en sida. Du kan nå den på adressen www.petronellalinnea.wordpress.com.

Mina planer handlar om att skapa en säljande webbsida som jag kan använda mig av i jobbsammanhang. Meningen är att en arbetsgivare ska kunna besöka min sida och finna all information om mig som kan tänkas vara relevant för honom eller henne. Därför ska sidan helst innehålla information om mina kunskaper, mina erfarenheter från arbetslivet och mina meriter. Den ska också innehålla personliga fakta och kanske några bilder på mig. Dessutom ska jag försöka att ge webb-presentationen ett utseende som speglar vem jag är. Jag tänkte mig något stilrent och lättnavigerat. Och framför allt lockande!

Den jag vill nå med min presentation är alltså en potentiell arbetsgivare, men jag kan också tänka mig att lägga upp mer privata saker som endast mina vänner kan nå. Jag vill att min presentation ska vara interaktiv - mina besökare ska alltså kunna kommentera det jag skrivit eller skicka meddelanden till mig.

Jag vill att man ska kunna nå min Facebook-presentation och den här bloggen (www.petronellalinnea.blogg.se) från wordpresssidan. Jag ska också förska skapa två CV:n - ett som man kan ladda ner i form av en pdf-fil och ett i form av en film eller bildspel som man kan titta på.

Jag vill också att det ska spelas en låt när man besöker min sida. Man ska självklart kunna välja att stänga av musiken om man inte står ut med den.

En summering av det jag skrivit ovan:

  1. När man når min wordpress-sida ska man mötas av en mind map. Mind mappen ska innehålla rubriker som "om petronella", "filmen om mig", "ladda ner mitt CV", "läs min blogg" o.s.v.
  2. Sidan ska ha en stilren och lättnavigerad layout. Jag vill helst använda programmen Dreamweaver eller Front Page för att skapa denna layout.
  3. Jag vill skapa en säljande film eller ett bildspel som sammanfattar mina meriter.
Jag hoppas att jag får lära mig om de verktyg som kan hjälpa mig att göra verklighet av min vision. Här är ett bra exempel på en wordpress-sida som har fått en egen, personlig touch. Jag skulle vilja att min fick en liknande stil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0