Tankstreck


Vad är ett tankstreck och när ska man använda det? Det verkar finnas många tankstrecksförvirrade skribenter. Här kommer därför svar på tre vanliga frågor om just tankstrecket.


1. Hur ser man skillnad på ett bindestreck och ett tankstreck?
Svar: Tankstrecket (–) är lite längre än bindestrecket (-). Närmare bestämt ungefär dubbelt så långt.

2. Kan man ha tankstreck i klockslag?
Svar: Ja, det kan man eftersom tankstrecket utläses som "från...till" eller "mellan...och". Exempel: Vi har öppet måndag–fredag, klockan 14:00–22:00. 

3. Är pratminus samma sak som tankstreck?
Svar: Ja, det är det. Tankstrecket används ofta vid repliker. Det ska då stå på ny rad och ha indrag:
        – Det är kallt ute i dag, sa Pelle.



Kommentarer
Postat av: Mikael W.

Hej!



Jag har pratat mig varm för diviser och felaktigt trott att det är samma term för tankstreck.



Glöm det - om nu Wikipedia är uppdaterat på rätt sätt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck



Rätt ska vara rätt... :)



/Mikael W.

2009-03-31 @ 21:34:23
Postat av: Anonym

Hej!



Där ser man. Om jag ska vara ärlig så var divis en ny term för mig, så jag gick på din luring. Dock skönt att vi nu rett ut saken. Tankstreck = pratminus, bindestreck = divis. Puh!



/Ella

2009-03-31 @ 22:06:21
Postat av: linus

Det lurigaste tycker jag är att också hålla koll på långa respektive korta tankisar. Vi gjorde nyss en folder där olika personer hade skrivit olika delar. därför (och dessvärre) hade vissa långa tankstreck också letat sig in i texten, vilket blev några fula och pinsamma korrmissar i resultatet.

2009-04-20 @ 14:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0