Att skriva för webben, del 1: informativa underrubriker


I dag börjar jag skriva en serie inlägg om webbtexter. Vad ska man tänka på och vad bör man undvika när man skriver texter som ska läsas på skärm? Dagens tema är informativa underrubriker.


Vi läser annorlunda på webben
Till att börja med är det stor skillnad på tryckt text och webbtext. Förutom att vi sitter i olika läsställningar har vi också olika lästekniker. När vi läser en bok eller en tidning börjar vi oftast att läsa högst uppe i det vänstra hörnet. Sedan läser vi från väster till höger, uppifrån och ner. På språkkonsultspråk kallas detta för linjärt läsande. Men när vi läser på webben gör vi helt annorlunda. Då har vi ett så kallat cirkulärt läsande. Det betyder att vi hoppar runt och sveper med ögonen över sidan. Kanske börjar vi läsa mitt på sidan för att sedan börja läsa i en ruta till höger, för att sedan klicka på en länk längst ner till vänster. Ett sådant här läsande ställer helt nya krav på sättet att skriva.

Rubrikerna hjälper oss att navigera snabbt
Eftersom vi hoppar runt så mycket på sidan, navigerar vi särskilt mycket efter rubrikerna. Rubrikerna talar om för oss vad brödtexten handlar om och hjälper oss att snabbt avgöra om vi vill fortsätta läsa eller klicka oss vidare. Eftersom rubrikerna är så viktiga för läsningen, ska de helst vara många och informativa. Helst ska man kunna förstå vad texten handlar om genom att enbart läsa rubrikerna. Rubriker som allmänt och övrigt är alltså totalt värdelösa eftersom de inte säger någonting om texten. Undvik generellt sett rubriker som bara innehåller ett ord. 

Plocka ut det viktigaste och sätt som rubrik
En informativ rubrik innehåller det allra viktigaste i det kommande stycket och ska fungera som en mycket kort sammanfattning. Om du upplever att du inte kan peka ut vad som är det viktigaste i ett stycke, kanske stycket helt enkelt är för långt eller innehåller för många olika budskap eller ämnen. Prova då att dela upp stycket i flera korta. 

Verb gör rubriken mer lättläst
Genom att stoppa in ett verb i rubriken blir den lättare att läsa. Hjärnan hänger nämligen upp förståelsen av en mening på just verbet (tack Anna!). Dessutom blir rubriken mer aktiv med ett verb än med bara ett substantiv. Aktivt är bättre än passivt! 



Liten kommentar: Rubrikerna i det här är inlägget är informativa, aktiva och sammanfattande. Håll dem orden i minnet när du skriver för webben. 





Kommentarer
Postat av: Mungo

Bra artikel. Synd att den slutade med "Håll dem orden i minnet när du skriver för webben." Varför är det så vanligt att använda de-dem fel numera?

2011-05-18 @ 10:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0