Journalister avråder från floskler i pressmeddelanden
Just nu skriver jag min examensuppsats om det mottagaranpassade pressmeddelandet. Uppsatsen grundar sig på intervjuer med totalt 15 journalister på stora svenska IT- och tekniktidningar. En av många saker som kommit fram under intervjuerna är att journalister generellt sett ogillar skryt, värdeord och floskler i pressmeddelanden. Journalisterna betonar vikten av att inte blanda ihop pressinformation med säljspråk.
"Ny, fantastisk mobiltelefon med massa häftiga funktioner" är en rubrik som förmodligen inte skulle falla en journalist i smaken. Tvärtom. Journalisterna verkar gilla saklig information utan värderingar. Om en produkt behöver jättemånga förstärkande attribut, är den förmodligen inte något att ha. Dessutom glömmer många företag att motivera sina påståenden. Om något är jättebra, måste man också säga varför - annars fyller uttalandet ingen funktion.
Alltså: Skriv sakligt och konkret, utan värdeord. Om du påstår att något är bra, måste du också säga varför. Ge gärna exempel, så att dina läsare verkligen förstår vad du menar.
Bild: www.campusliving.com
Kommentarer
Trackback