Fint som snus sa räven

Är det inte roligt och fascinerande att vi har så många liknelser, ordspråk och idiomatiska uttryck i svenskan? De flesta känns ju urgamla och självklara. Vissa slinker ut utan att vi reflekterar över dem och andra använder vi kanske lite mer medvetet och skämtsamt.

Men så började jag fundera häromdagen. Bildas det några nya ordspråk eller idiom nuförtiden? Det måste det väl göra? Och visst har det gjort det. När jag kikade i Språkrådets nyordlistor fann jag en rad uttryck som i framtiden kanske kommer att kännas lika självklara som dem vi använder oss av i dag. Här kommer några exempel:

Göra en pudel - offentligt uttrycka att man ångrar något och skamset be om ursäkt
Vara på tårna - vara beredd, vara alert
Göra en labrador - be om ursäkt på ett lagom ångerfullt och ödmjukt sätt

Som den språknörd jag är tycker jag att kontaminationer är bland det roligaste som finns. En kontamination i språket innebär att man blandar ihop två eller flera uttryck (som i rubriken till detta inlägg). Det kan bli helroligt ibland. Ta till exempel den här lustiga hopblandningen:

"Det är för tidigt att slå yxan i bordet."
(
Som är alltså en kontamination av "Kasta yxan i sjön" och "Slå näven i bordet".)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0